Effective Communication: a Critical Factor in Teamwork Success
Keywords:
Groups − Work teams − Effective communication − Critical success factorsAbstract
The purpose of the work was to verify the empirical performance of effective communicationas a critical factor in the success of academic work teams. This aim startsfrom the hypothesis that in the case of maximizing certain elements, it will allow toachieve a positive synergy, increasing their productivity and efficiency.The design of the research involved a review of the bibliography and a field work thatallowed contrasting theory with reference to the observed facts.As main conclusion, it could be observed that effective communication (composedof linguistic and paralinguistic factors, empathetic listening, and cooperation) is acritical factor to success and, therefore, if theoretical information is applied, it willgreatly contribute to the efficient functioning of the groups, achieving the much sought-after positive synergy.Downloads
References
Stephen Robbins y Timothy A. Judge, Comportamiento organizacional (México, DF: Pearson Educación, 2009), 322-323.
Harvey Robbins y Michael Finley, Por qué fallan los equipos (Buenos Aires, AR: Granica S. A., 2014), 17.
Daniel Goleman, La inteligencia emocional en la empresa (Buenos Aires, AR: Ediciones Buenos Aires, 2007), 246-247.
A. A. Huerta, “¿Grupos o Equipos de Trabajo?”, Contexto Educativo 13 (noviembre 2000): 2.
Cristina Molina Sena, María del Pilar Domingo Mateo y Mabel Starico de Accomo, El aprendizaje dialógico y cooperativo: una práctica alternativa para abordar la experiencia educativa en el aula (Buenos Aires, AR: Magisterio del Río de la Plata, 2005), 49-50.
Robbins y Judge, Comportamiento organizacional, 324.
Stephen R. Covey, Los siete hábitos de la gente altamente efectiva (Buenos Aires, AR: Paidós, 2003), 162.
Robbins y Finley, Por qué fallan los equipos, 76-78.
Robbins y Judge, Comportamiento organizacional, 351.
Alejandra Brandolini y Martín González Frígoli, Comunicación Interna (Buenos Aires, AR: DIRCOM, 2009), 9-10.
Mariano Ure, Filosofía de la comunicación en tiempos digitales (Buenos Aires, AR: Bilblos, 2010), 49.
Sergio Flores de Gortari y Emilio Orozco Gutiérrez, Hacia una comunicación administrativa integral (México, DF: Trillas, 1977), 46-48.
Robbins y Judge, Comportamiento organizacional, 357.
Covey, Siete hábitos, 149-150.
Robbins, y Finley, Por qué fallan los equipos, 181-183.
Covey, Siete hábitos, 171.