Relationship between the institutional climate and the performance of secondary school teachers: sytematic review and meta-analysis

Authors

  • María Elena Pérez-Ochoa Universidad Internacional de Valencia, Valencia, España
  • Jimena Mariel Soledad Valenzuela Universidad Internacional Iberoamericana, Imí, México

DOI:

https://doi.org/10.56487/enfoques.v36i1.1132

Keywords:

Institutional climate — Teachers performance — High school education — Educational climate

Abstract

This paper provides a meta-analysis of existing bibliography, both national andforeig, on institutional climate at educational establishments and its relation withteachers performance at work, over the past recent years (2015-2022). This was donethrough a systematic review according to PRISMA guidelines. Research was carriedout in Web of Science, EBSCO, and Scopus databases, as well as Google Scholarwebsite. Meta-analysis was conducted through JAMOVI free software, leveragingMAJOR and ESCI tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

David Penner, “La visión del profesor: clave para mejorar la instrucción”, Revista de Educación Adventista, 5, (1996): 11-14.

Sonia Palma, Manual de escala de clima laboral, 1.ª ed. (Lima, 2004), 5.

Lady León, Evelyn Noriega y Madelyn Murillo, “Impacto del clima organizacional sobre el rendimiento laboral del docente”, Fides et Ratio 16, n.o 16 (2018): 15-32.

Carlos Méndez, “Clima organizacional en empresas colombianas 1980-2004”, Revista Universidad y Empresa 7, n.o 9 (2010): 100-121; Alba González, Gestiopolis, “Comunicación y clima organizacional en la Universidad Bolivariana de Venezuela estado Mérida”, 20 de septiembre de 2012, https://www.gestiopolis.com/comunicacion-clima-organizacional-universidad-bolivariana- venezuela-estado-merida/; María del Carmen Sandoval, “Concepto y dimensiones del clima organizacional”, Revista Hitos de Ciencias Económico-Administrativas, 27 (2004): 78-82;

Martín Molina, Gestiopolis, “Gestión del clima organizacional”, 15 de noviembre de 2015, https://www.gestiopolis.com/gestion-del-clima-organizacional/.

José Alves, “Liderazgo y clima institucional 2000”, Revista de Psicología del Deporte 9, n.os 1-2 (2003): 124.

Robert M. Klassen y Ming Ming Chiu, “Efectos sobre la autoeficacia y la satisfacción laboral de los docentes: género del docente, años de experiencia y estrés laboral”, Revista de Psicología Educativa 102, n.o 3 (2010): 741.

Luis Domínguez, Álvaro Ramírez y Andrés García, “El clima laboral como un elemento del compromiso organizacional”, Revista Nacional de Administración 4, n.o 1 (2013): 59-70.

Molina, “Gestión del clima organizacional”.

Aurora Banegas y Charo Aizpún, “Desarrollo del plan de comunicación en un centro escolar”, Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación, 11 (2010): 97.

Cynttia Prado, “Relación entre clima laboral y desempeño laboral en los trabajadores administrativos de la Universidad César Vallejo de Trujillo” (tesis de Maestría, Universidad Nacional de Trujillo, 2016), 16.

José López, “Clima organizacional y satisfacción laboral de profesores del colegio Sagrados Corazones Padres Franceses” (tesis doctoral, Universidad de Playa Ancha, 2010), 8.

Víctor Armenteros, Gestión educativa (Buenos Aires: Asociación Casa Editora Sudamericana, 2017), 88.

Saylin Tamayo, “Comunicación interna, clima organizacional y satisfacción laboral: una reflexión necesaria”, Folletos Gerenciales 24, n.o 3 (2020): 208-217.

Alves, “Liderazgo y clima organizacional”, Revista de Psicología del Deporte, n.° 9 (1-2), (2000): 123-133.

Hernán Álvarez, “Hacia un clima organizacional plenamente gratificante”, Documento Facultad de Ciencias de la Administración (Universidad del Valle, Santiago de Cali, 1993), 1.

Edward Torres y Soledad Zegarra, “Organizational climate and work performance in the Bolivarian educational institutions of the City Puno-2014”, Comunicación 6, n.o 2 (2015): 5-14.

Rogelio Varias, “Relación entre clima organizacional y desempeño docente en la institución educativa ‘27 de diciembre’ del distrito de Lambayeque” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2017), 76.

Elvis Castro y Pompeyo Paucar, “Clima institucional y desempeño docente en la institución educativa ‘Villa San Cristóbal’, Huamanga, 2018” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018), 48.

Cecilia Andújar, “Clima laboral y desempeño docente en las instituciones educativas particulares de Innova Schools. San Miguel – 2018” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018), 68.

Lady León Serrano, Evelyn Noriega Tito y Madelyn Murillo Guevara, “Impacto del clima organizacional sobre el rendimiento laboral del docente”, Fides Et Ratio [online], 16, n.° 16, (2018): 15-32.

Aitor Escriba, “Clima laboral y desempeño docente en la institución educativa Mariscal Cáceres. Ayacucho, 2018” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018), 58.

Francisco Huanacuni, “Clima organizacional y desempeño docente en la institución educativa secundaria Nuestra Señora del Carmen de la Unidad de Gestión Educativa Local El Collao – Ilave 2017” (tesis de maestría, Universidad César Vallejos, 2018), 61.

José Luis Pardal-Refoyo y Beatriz Pardal-Peláez, “Anotaciones para estructurar una revisión sistemática”, Revista ORL 11, n.° 2 (2020): 155-160.

Gerard Urrútia y Xavier Bonfill, “Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis”, Medicina Clínica 135, n.° 11 (2010): 507-511.

Julio Sánchez-Meca, “Cómo realizar una revisión sistemática y un meta-análisis”, Aula abierta 38, n.° 2 (2010): 53-64.

Yener Akman, “The investigation of the relationships between organisational justice, work motivation and teacher performance”, Cukurova University Faculty of Education Journal 47, n.° 1 (2018): 164-187.

Muhammad Farooqi, Shehzad Ahmed e Irfan Ashiq, “Relationship of perceived organizational support with secondary school teachers’ performance”, Bulletin of Education and Research 41, n.° 3 (2019): 141-152.

Ogunlade Olurotimi, Kamonges Asad y Abdulkadir Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment in public secondary schools in Mbale Municipality”, Journal of Education and Practice 6, n.o 15 (2015): 117-122.

Valentine Owan y Judith Agunwa, “Principals’ administrative competence and teachers’ work performance in secondary schools in Calabar Education Zone of Cross River State, Nigeria”,

Online Submission 7, n.° 1 (2019): 20-28.

Josef Papilaya, Paulus Tuakora y Muhammad Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects on the performance of Junior High School Teachers in Western Seram, Indonesia”, International Journal of Instruction 12, n.° 3 (2019): 439-458.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

Akman, “The investigation of the relationships”.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”.

Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competence”.

Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”; Owan y Agunwa,

“Principals’ administrative competence”; Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Akman, “The investigation of the relationships”.

Ibid.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”; Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”; Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competence”; Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”; Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”.

Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Akman, “The investigation of the relationships”; Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competence”.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

Akman, “The investigation of the relationships”.

Ibid.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”.

Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competece”.

Ibid.

Ibid.

Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Ibid.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

F. Huanacuni, “Clima organizacional y desempeño docente en la Institución Educativa Secundaria Nuestra Señora del Carmen de la Unidad de Gestión Educativa Local El Collao – Ilave 2017 (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018); J. Sánchez, “Relación del clima institucional y desempeño docente del nivel secundario de la Institución Educativa Antenor Orrego del distrito de Bella-vista-2016” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018); L. Bazán,

“Clima institucional y desempeño de los docentes en los institutos pedagógicos de Lima-2017” (tesis de Maestría, Universidad César Vallejos, 2018).

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”.

Agustina Rahmi, Ibrahim Badafal, Ali Imron y Sugeng Utaya, “The transformational leadership of school principals, organisational climate and the professional attitudes of teachers”, International Journal of Innovation, Creativity and Change 5, n.° 4 (2019): 30-45; Alexander Benavides, “Clima organizacional y desempeño docente en la institución educativa Politécnico Nacional del Callao, 2016” (tesis de maestría, Universidad César Vallejos, 2017).

Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Torres y Zegarra, “Organizational climate and work performance”.

Varias, “Relación entre clima organizacional y desempeño docente en la institución educativa ‘27 de diciembre’ del Distrito de Lambayeque”.

Castro y Paucar, “Clima institucional y desempeño docente en la institución educativa ‘Villa San Cristóbal’, Huamanga, 2018”.

Akman, “The investigation of the relationships”; Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competence”.

Huber Candela, “Relación entre el clima institucional y desempeño docente en la institución educativa N.° 20150 Mariscal Benavides Lunahuaná - 2019” (tesis de maestría, Universidad César Vallejos, 2019).

Alfaro Buendía, “Clima institucional y desempeño docente en la red educativa de Colca – Huancavelica 2018” (tesis doctoral, Universidad César Vallejos, 2019), 27.

Byron Huacón, “Clima laboral y desempeño docente en la unidad educativa Agustín Castro Espinoza Guayaquil, Guayas, Ecuador, 2018” (tesis de maestría, Universidad César Vallejos, 2019), 17.

Hilda Tejada, “El clima institucional y el desempeño docente en la institución educativa Serapio Calderón Lazo de la Vega Paucartambo – Cusco” (tesis de maestría, Universidad César Vallejos, 2019), 12.

Luis Valdivia, “Evaluación de la correlación entre el clima organizacional y desempeño docente, en la Facultad de Ingeniería Administrativa e Industrial, de la Universidad Inca Garcilaso De La Vega -2018” (tesis de maestría, Universidad Nacional del Callao, 2019), 17.

Owan y Agunwa, “Principals’ administrative competence”.

Papilaya, Tuakora y Rijal, “Compensation, transparency, and motivation effects”.

Akman, “The investigation of the relationships”.

Olurotimi, Asad y Abdulrauf, “Motivational factors and teachers’ commitment”.

Farooqi, Ahmed e Ashiq, “Relationship of perceived organizational support”.

Published

2024-06-27

Issue

Section

Articles