Reviving the Teaching of Dead Languages: The Case of Greek in Modern Christian Education

  • Laurențiu Moț
Palabras clave: Greek — Dead language — Christian education — Classical languages — Pronunciation — Immersion.

Resumen

AbstractThis is a paper about the use and usefulness of the Greek language in the history of the European and American education down to the 21st century. The most important questions posed in this research include: is the teaching of Greek a barren field from a pragmatic and spiritual point of view, and what are the principles of teaching and learning Greek that enhance the possibility of acquiring Greek in such a way to facilitate the holistic development of the students and prepare them for an effective service to the world? The pur-pose of the study is to raise awareness among the Christian teachers of Greek about how valuable Greek language is for understanding the New Testament thought and culture, and some flaws in the process of teaching which can be remedied.The main claim of the study is that learning Greek is not more problematic to the development of practical abilities and the spiritual formation of the learners than many other fields of education. For instance, if the Greek classics seem to emanate a harmful influence over the mind, because of authors who wrote morally questionable literature, the same is true about literature in any language or about thinkers who wrote in modern languages texts of a suspicious moral quality. If dead languages do not seem to prepare well for real life beyond college, so it is true about other educational fields which are less practical than others. If learning Greek favors the development of a boastful self-esteem and create an elitist profile to be desired, it is not less true about other disciplines. As Paul said, “knowledge [in general] puffs up” (1 Cor 8,1).The study will analyze how the Greek language is to be taught and propose ways to improve its acquisition, so that its usefulness for personal spirituality and Christian preachingand teaching become obvious. ResumenEsta es una investigación sobre el uso y la utilidad del idioma griego en la historia de la educación europea y norteamericana en el siglo XXI. Las preguntas más importantes que plantea esta investigación incluyen las siguientes: ¿es la enseñanza de griego un campo estéril desde un punto de vista pragmático y espiritual? y ¿cuáles son los principios de enseñanza y aprendizaje de griego que realzan la posibilidad de aprenderlo de manera tal que facilite el desarrollo holístico de los alumnos y los prepare para un servicio efectivo al mundo? El propósito de este estudio es crear conciencia entre los profesores cristianos de griego sobre lo valioso que es el idioma griego para comprender el pensamiento y la cultura del Nuevo Testamento, y sobre algunas fallas en el proceso de enseñanza que pueden ser remediadas.La declaración principal de la investigación es que aprender griego no es más problemático para el desarrollo de las habilidades prácticas y la formación espiritual de los estudiantes que muchos otros campos de la educación. Por ejemplo, si los clásicos del griego parecen emanar una influencia perjudicial sobre la mente, a causa de autores que escribieron literatura moralmente cuestionable, lo mismo puede decirse sobre la literatura en cualquier idioma o sobre pensadores que escribieron textos de calidad moral sospechosa en lenguas modernas. Si las lenguas muertas no parecen brindar una preparación buena para la vida real más allá de la universidad, lo mismo es cierto sobre otros campos educativos que son menos prácticos que otros. Si aprender griego favorece el desarrollo de una estima propia presumida y crea el deseo de un perfil elitista, lo mismo puede decirse de otras disciplinas. Como dijo Pablo: “El conocimiento [en general] envanece” (1 Cor. 8,1).Esta investigación analizará cómo se debe enseñar el idioma griego y propondrá maneras de mejorar su adquisición con el fin de que su utilidad para la espiritualidad personal y para la predicación y la enseñanza cristiana sea evidente.
Publicado
2017-05-11
Sección
Artículos