Design and Implementation of a Performance Evaluation Model for the Non-Teaching Staff of Universidad Adventista del Plata
DOI:
https://doi.org/10.56487/jngnmf78Keywords:
Performance review – Construction of performance evaluation model – Human talent management – Organizational interventionAbstract
The objective of this scientific work was to design, develop, and implement a performance review model for non—
teaching staff at a private confessional university located in the province of Entre Ríos, through a descriptive qualitative study based on the participation of a team of experts and a pilot test with a sample of nine participants. The performance review model was created based on five main components: (a) intrinsic motivation; (b) assessment
of the functions and activities of the position, based on the profile structured by competencies (PEC); (c) skills
development; (d) objectives to be developed, and (e) development goals. The results showed that the project met
organizational expectations and was perceived as satisfactory, which suggests that it is a driver for improving the performance of non—teaching staff at the university and, therefore, the work environment.
Downloads
References
Agreda, L. D. P. V. (2022). La gestión participativa del talento humano en el desarrollo de las habilidades blandas de los estudiantes de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. IGOBERNANZA, 5(18), 42-72.
Alles, M. A. (2010). Desempeño por competencias: evaluación de 360°. Ediciones Granica.
Caballero, C. Y. (2023). Aprendizajes recorridos. En La evaluación alternativa desde una mediación pedagógica basada en cooperación genuina (pp. 89-101). Rede Unida.
Calle-Quezada, P. A., Jerves-Mora, S., y Barragán-Landy, M. F. (2024). Modelos de evaluación del desempeño laboral: una revisión sistemática de literatura. Gestión de las Personas y Tecnología, 17(50), 88-117.
Capuano, A. M. (2004). Evaluación de desempeño: desempeño por competencias. Invenio, 7(13), 139-150.
Chiavenato, I. (2020). Gestión del talento humano (6.ª ed.). McGrawHill.
Quezada, P. A. C., Mora, R. S. J., y Barragan, M. C. (2024). Modelos de evaluación del desempeño laboral: una revisión sistemática de literatura. Gestión de las Personas y Tecnología, 17(50), 3.
Martínez Arias, R. (2010). La evaluación del desempeño. Papeles del Psicólogo, 31(1), 85-96.
Morán-Barrios, J. (2016). La evaluación del desempeño o de las competencias en la práctica clínica. 1.ª parte: principios y métodos, ventajas y desventajas. Educación Médica, 17(4), 130-139.
Navarro R. S. (2016). Cómo realizar una evaluación del desempeño: método paso a paso para llevarlo a cabo y convertirte en consultor. Sebastián Navarro Rojo.
Sánchez-De-Roux, M. M. (2022). La gestión del proceso organizacional para la toma de decisiones.
Ciencias Holguín, 28(1), 27-43.
Werther, W. B., y Davis, K. (2008). Administración de recursos humanos: el capital humano de las empresas. MacGrawHill,.